Český letoun Zuri se úspěšně vznesl

14. 12. 2021

Je skvělé být u vývoje něčeho tak fascinujícího, jako je český letoun Zuri. Čtyřletý startupový projekt se dostal do fáze, kdy se letadlo poprvé vzneslo, a kdy se v projektu objevilo dalších 1,3 milionu Eur.

Minulý měsíc na letišti ve Zbraslavi proběhl první test letounu Zuri, vznesl se do výšky tří metrů. „První letový test byl do velké míry úspěšný, šlo hlavně o schopnost viset ve vzduchu, ale pár věcí se nám z technických důvodů nepovedlo dokončit. Do konce roku proto chceme stihnout ještě další letový test,“ říká zakladatel firmy Michal Illich. Ten zároveň chystá odhalení zcela nového letounu nazývaného Zuri 2.0.

Novinka by se měla od současně testovaného modelu lišit především lepší aerodynamikou a více se přibližovat finální sériové podobě. Vývoj nové generace si však vyžádá další finance, které Zuri hledalo u investorů v nejnovějším kole financování. V něm se nakonec podařilo získat 1,3 milionu Eur, tedy zhruba 33 milionu korun. Celková výše investic do společnosti se tak navýšila na téměř 70 milionů korun.

Ale popořadě… Zuri je elektrický letoun s kolmým startem i přistáním a doletem až 700 kilometrů. „Pracujeme s technologií, která počítá nejen s elektromotory, ale také turbínou s generátorem. Tento generátor bude schopný napájet energií elektromotory a dobíjet baterie, díky čemuž by měl letoun dosáhnout více letových hodin a zároveň být schopen letět rychlostí v řádech stovek kilometrů za hodin,“ vysvětluje Michal Illich.

V dílnách v Kralupech nad Vltavou a nyní i v Hostivicích se na projektu pracuje od roku 2017, přičemž Zuri za tuto dobu vytvořilo zhruba pět modelů ve velikostech od dvou do tří metrů, jeden pětimetrový a jeden demonstrátor o rozpětí jedenácti metrů. A právě ten má za sebou první letovou zkoušku. Stroj pracuje s osmi rotory umístěnými před a za křídly letounu. Další vrtule zdobí samotný chvost trupu, na který následně navazuje plochý ocas vzdáleně připomínající klasický spoiler u auta.

Nově získané peníze poslouží primárně na rozšiřování týmu. „Chtěli bychom se do půl roku rozrůst na 20 až 25 lidí. Primárně teď přijímáme konstruktéry, aerodynamiky a elektrotechnika,“ vysvětluje zakladatel Zuri. Illich původně plánoval, že s investicemi osloví zahraniční partnery, ale nakonec v první vlně jde hlavně o české peníze. Na investice ze zahraničí by tak mělo podle všeho dojít příští rok. Letoun verze 2.0 by měl být odhalen ještě letos. Získané peníze by pak mohly vývoj podstatně zrychlit, což je Illichovo hlavní přání. Proto přemýšlí i nad crowdfundingem. „Equity crowdfunding je taky možnost, ale není to ještě pevně rozhodnuté, nechte se překvapit.“

Do finále celého projektu je ještě dlouhá cesta, ale Michal Illich však krok za krokem dokazuje, že i u nás může vznikat stroj, který má šanci se jednou postavit těm největším hráčům. Jsme hrdí, že můžeme být u toho.

Společnost TECHNODAT dodává do projektu Zuri digitální cloudovou platformu 3DEXPERIENCE, která umožňuje týmu efektivně spolupracovat při vývoji, komunikovat a zapracovávat změny designu a agilně inovovat.

Ozvěte se nám


Bližší informace o tom, jak Vámi vyplněné osobní údaje zpracováváme, naleznete zde.

DALŠÍ ZPRÁVY ZE SEKCE: NOVINKY a ČLÁNKY

Sociální sítě